Sunday, October 04, 2009

Nedercinema: 5 voor 12


De Pools-Nederlandse regisseuse Urszula Antoniak viel gisteravond, tijdens het slotakkoord van het 29ste Nederlandse filmfestival, vier Gouden Kalveren ten deel voor Beste Film, Beste Regie, Beste Camerawerk en Beste Sound Design. De trailer van haar bejubelde Engelstalige speelfilmdebuut Nothing Personal – over een jonge vrouw die met een rugzak door Ierland trekt - tref je o.a. HIERo. 48 uur geleden replyde Urszula op een vraag van NRC NEXT journalist Coen van Zwol, die haar vroeg wat ze van "DE" Nederlandse film vindt, als volgt:

"Toen ik op de Poolse filmacademie zat, zag ik Turks Fruit, een typisch Nederlandse film, dacht ik. Wat een prachtig barok. Over the top! Maar hier in Nederland vond ik ze niet. Al die terughoudende films stelden mij teleur."

In VRIJ NEDERLAND tref je dezelfde ontgoocheling aan onder jonge filmmakers en producenten. "We missen de maatschappelijke relevantie die het publiek over de streep trekt." Verzuchten Stienette Bosklopper, producent van Circe Films, en Frans van Gestel van IDTV tegelijk. "Het is vijf voor twaalf, deze films lokken te weinig publiek naar de bioscoop."

Het is net als die oer- en oersaaie Nederliteratuur, die cinema, dat gereformeerde, dat voorzichtige, dat bespiegelende, dat kleine, kneuterige, naar binnen gekeerde. Overal ruik je de smerige adem van de Calvinistische geest. Het is een reflectie van onze volks'spirit'. Bosklopper: "Elk land krijgt de filmcultuur die het verdient."

Nee, dan Amerika, waar regisseurs als David Fyncher en David Lynch het niet schromen om het maatschappelijke onderbewustzijn met het bovennatuurlijke, het surrealistische te verenigen. Alex van Warmerdam uitgezonderd, komt er hier helaas niemand in de buurt van.

Onvergetelijk, want revolutionair voor wereldcinema, is HET MOMENT in Lynch's Lost highway , waarop Fred Madison, gespeeld door Bill Pullman, zijn eigen schaduw tegen het lijf loopt op een Hollywood'iaanse' cocktail party, belichaamt door de zogenaamde "mystery man" Dankzij de Jungliaanse analyse van mijn collega-blogger en persoonlijke, goede vriend James Harlot, ben ik er anders tegenaan gaan kijken, en verkeer derhalve nog steeds in shock and awe.

The Mystery Man is Fred's darker emotions, the physical manifestation of them. He says "it's not my custom to go where I'm not wanted," which means Fred, by thinking of his wife as a cheating hoe-bag, invited jealous into his mind, which festered and grew into other, much deeper and darker emotions, this is also reflected in his house, which is a physical representation of his own mind... (Harlot)

Daar kan menige psycho-analyst een puntje aan zuigen, dunkt me, om over die Nederlandse filmmakers nog maar te zwijgen. Urszula uitgezonderd.

5 comments:

James said...

Holy crapola on a stick! :-) nice work dude. Can't read ev'thing, but
you have to understand that the mystery man represents evil intention and a manifestation of Fred fears and guilt. So you've gotta change your ways, your dark side, so to speak, otherwise you'll run into him someday... too brr

Erick Overveen said...

Creepiest scene ever ever. Feel how the music's plays with it too. :-))

James said...

It's a remake by Barry Adamson of Classics 4 Spooky. Also done by Dusty Springfield. So beautifull.

Erick Overveen said...

Eye know man, it's from his album 'Oedipus Schmoedipus'. A real masterpiece :-)))

Rouveen said...

Van alle markten thuis Overzee ;-)

nothing personal was prachtigggg

greetzzz