Sunday, November 25, 2007

De duivel is dood (II)

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik loop nog steeds een beetje scheef van de wetenschap dat Mailer zich niet langer onder de levenden begeeft. Mailer was een geestverwant. Iemand die The Royal Scam in één klap doorzag. In Mailers beleving ontnam een elitegroep van kapitalisten en investeerders de Amerikaanse (en in een moeite door de Europese) burgers hun ziel. Allemaal dankzij de indoctrinatie van de moderne media. Hij begreep dat het geldspel een misdaad tegen de mensheid is. Het symbool van afstomping, verkankering en ontzieling. Anno 2007 heeft dit virus zich genesteld in elke dimensie van onze samenleving. Zelf liep ik er natuurlijk tegenaan in de radiowereld waar marketingstrategen opeens vormgeving en muziekkeuzes begonnen te bepalen t.b.v. de luistercijfers (lees: het kapitaal) Later liep ik mezelf samen met 780.000 andere Nederlanders vast in Legio Lease (waar ik n.b. zelf gewerkt heb!), vervolgens donderde daar nog eens de euro overheen Voor Mailer was dit alles net zo'n bron van ergernis als voor mij. Maar ongetwijfeld ook voor u. Goddank dat ik de man nog de hand heb geschud. Vijf jaar geleden trad 'de grote Mailer' op in de Stadsschouwburg in A'dam waar hij in debat ging met George Plimpton over de invloed van Scott Fitzgerald. Dankzij mijn perskaart kon ik hem na afloop achter de coulissen ontmoeten, en hem om zijn handtekening vragen. Sinds twee weken wordt er op EBAY grote sommen geld voor die handtekening geboden. Ironie 0 ironie! Geen haar op mijn hoofd die daaraan toegeeft natuurlijk. Mailer zou het niet anders gewild hebben. R.I.P.

2 comments:

Anonymous said...

Jij bent ook geen 9 tot 5 type?
Laatst een maand gewerkt voor de gemeente. In de proeftijd mocht ik alweer vertrekken. Reden die de baas gaf was dat hij het gevoel had dat ik onder mijn nivo werkte. Wat een onzin. Je wordt tegenwoordig niet meer aangenomen omdat je werk wilt verzetten maar met de reden of je een teamplayer bent. Goed kunt meelullen en vooral niet je nek uitsteekt. Zo gauw je een eigen mening hebt en een hart voor het werk wat je doet wordt je al gauw gezien als bedreiging. In een sollicitatiegesprek gaat het precies zo. Allemaal dat psychische geouwehoer. Wat zijn je sterke punten en wat zijn je zwakke punten. Als ambtenaar heb ik wel gemerkt heb je het wel heel relax en verdien je goed. Voor elke functie worden er vier mensen in dienst genomen. Iedereen zijn eigen stukje en mekaar vooral niet voor de voeten lopen maar meedoen. Zorgen dat je je eigen werkzaamheden krijgt en genieten in luilekkerland. Ongelofelijk!

Anonymous said...

Moet je horen Erick:


De Duitse minister van Financien, Peer Steinbrück, is woedend op Duitse bankiers die grote fouten hebben gemaakt bij het managen van de Amerikaanse hypotheekcrisis. Die is overgeslagen naar Duitsland, waar sommige banken nu miljarden moeten afschrijven. „Verwaand, arrogant en incompetent”, noemde Steinbrück de bankmanagers vrijdag.
„Er zijn bankiers die de complexiteit van hun vak niet beheersen”, sneerde Steinbrück in een interview. De SPD-bewindvoerder doelde op de managers van de Saksische Landesbank en de IKB-bank in Düsseldorf. Beide huizen kwamen in grote moeilijkheden door het speculeren met tweederangs Amerikaanse hypotheken. De Duitse staat is via de KfW-bank medeverantwoordelijk voor het redden van de IKB-bank, met een financiële impuls van €3,5 miljard. Eergisteren kreeg de in nood geraakte IKB nog eens €350 miljoen. Steinbrück is als Duitse schatkistbewaarder niet blij met deze onvoorziene uitgaven. ,,Het is merkwaardig hoeveel tijd het bankmanagement nodig heeft om de risico’s te beoordelen”, aldus de sociaal-democraat en oudpremier van de machtige deelstaat NoordrijnWestfalen. ,,De verwaandheid van die managers – die doen alsof ze slimmer zijn dan anderen – eindigde in een ramp.” Vanwege de crisis bij IKB eist Steinbrück nu dat justitie actief wordt.

Ik ga denk ik maar in de bijstand. Wil niets meer te maken hebben met dit soort constructies van banken en overheidsoplichtingen. Lekker achteroverleunen, KX luisteren, en rustig de tijd uitzitten zonder verplichtingen en zorgen.....zoals jij...