Sunday, April 01, 2007

Gevaar

Slechts weinigen begrijpen wat het schrijven van een roman voor gevaar met zich meebrengt. Ik doel hier niet op het klassieke idee dat de novellist de realiteit uit het oog zou kunnen verliezen, maar op het metafysische principe dat het scheppingsproces een ongelofelijk crescendo aan energie (beelden, gevoelens) teweeg brengt. Voordat je het beseft, zit je je aan een eindeloze (zelf)bevestiging te werken, en roep je op papier een wereld tot leven die je in je alledaagse realiteit liever vermeden had. De gevolgen kunnen uiteen lopen van laconiek toeval tot claustrofobische nachtmerries. Ik ken collega's die zichzelf zo intens met hun personages identificeerden dat ze in hun alledaagse leven fictieve evenknieeƫn tegen het vage lijf begonnen te lopen. Een bevriende, vrouwelijke schrijfster ontmoette zelfs de liefde van haar leven die ze - een paar dagen daarvoor - nog haar ongeboren roman had binnengeloodst. Op zo'n moment besef je weer hoe krachtig het menselijk bewustzijn is. Waarom ik erover blog? Omdat ik zelf aan den lijven ondervonden heb hoe mijn tweede roman (werktitel: "Ondergangsgelovigen") met me op de loop is gegaan en me op het kruispunt van de fantasie en de realiteit genadeloos de pas heeft afgesneden. Het is me niet in mijn spreekwoordelijke koude kleren gaan zitten. Zelden heeft een verhaal me zo mentaal uitgeput. Zo erg dat ik zelfs overweeg te stoppen met schrijven. Ik ben dan ook opgelucht dat ik deze maand de laatste hand aan mijn typoscript leg. Desalniettemin/ desalnietteplus zal het zeker tot volgend jaar duren eer "Ondergangsgelovigen" zijn weg naar de schappen zal vinden en de rust in mijn leven zal wederkeren.

14 comments:

Anonymous said...

Ik ben de laatste om te beweren dat schrijven gemakkelijk is.

Het is noeste arbeid..

Anonymous said...

@ roland

en helmaal als je boeken niet verkopen, pfff... ik ken ook leukere dingen bedenken jongens

Anonymous said...

Ondergangsgelovigen,
sjhit ook ik geloof in de ondergang!
Zielig dat je jezelf zo laat meeslepen in je eigen fantasie.
Ik denk ook wel eens dat,Slechts weinigen begrijpen wat het betekent als je een loonslaaf bent.
Scheppen met een spade of schop!
meestal wordt het een schop of trap in je rug.
sjhit blijf vooral schrijven grote metafysische schrijver.
Ik vertel wel eens verhalen over mijn schootkomputer die virtueel niet leuk zijn maar metafysich toch mijn slavengedachten kunnen oplossen

Anonymous said...

@ kikker

zielig vind ik 't niet, die opoffering, is knap. Kxou nie kunnne

Anonymous said...

Is het raar dat zoveel schrijvers zelfmoord plegen???? Nee dus.

Anonymous said...

@ carmen

que?

Anonymous said...

Je hoeft mij natuurlijk niet te overtuigen, maar je hebt het mooi verwoord. Schrijven is niet alleen een beroep, het is een manier van leven en romans zijn net zo goed deel van dat leven als gebeurtenissen in de realiteit.
Claire

Anonymous said...

je maakt ons nu wel erg nieuwsgierig hoor !!!

Anonymous said...

je boek is nogal bezaaid met smerige seksscenes

ben nu bezig in een boek dat me ook al een beetje viezig doet voelen: Elementaire deeltjes van Michel Houellebecq

ach ja, die alsmaar doorrukkende Bruno, de pagina's plakken zowat aan elkaar...

ken je dat ?

Anonymous said...

Dat wat je denkt, zal ook gebeuren

Het pygmalion-effect is gebaseerd op een verhaal van de Romeinse dichter Ovidius. De beeldhouwer Pygmalion wordt verliefd op het beeld dat hij gemaakt heeft van een godin. Venus wordt door die liefde zo ontroerd dat ze het beeld tot leven wekt.

Dit effect wordt ook wel eens selffulfilling prophecy (voorspelling die zichzelf doet uitkomen) genoemd. Dit effect kan bijvoorbeeld in het onderwijs worden waargenomen: verwachtingen van anderen sturen het gedrag; "afgeschreven" leerlingen scoren gemiddeld slechter dan leerlingen die gestimuleerd worden, ook al bezitten ze in beginsel dezelfde capaciteiten.

Anonymous said...

Dat wat je denkt, zal ook gebeuren

Het pygmalion-effect is gebaseerd op een verhaal van de Romeinse dichter Ovidius. De beeldhouwer Pygmalion wordt verliefd op het beeld dat hij gemaakt heeft van een godin. Venus wordt door die liefde zo ontroerd dat ze het beeld tot leven wekt.

Dit effect wordt ook wel eens selffulfilling prophecy (voorspelling die zichzelf doet uitkomen) genoemd. Dit effect kan bijvoorbeeld in het onderwijs worden waargenomen: verwachtingen van anderen sturen het gedrag; "afgeschreven" leerlingen scoren gemiddeld slechter dan leerlingen die gestimuleerd worden, ook al bezitten ze in beginsel dezelfde capaciteiten.

Anonymous said...

ben het met jullie eens, zoals je gelooft zo zal je gedaan worden, ook met het schrijven van een roman

Anonymous said...

Opzienbarend!
Hetzelfde beschrijft de duitse schrijver Helmut Krausser in zijn dagboeken over het scheppen van een aantal van zijn romans!

wel blijven doorschrijven hoor!

LIT

Anonymous said...

je bent gewoon een zelfingenomen blaaskaak met zoveel fantasie moet je wel schrijver worden