Tuesday, October 03, 2006

Dagboekfragment

Dinsdag 2 november 2004

18:18: De schemering valt in, de lucht breekt. Overal om me heen springen lampen aan, maar er heerst een andere donkerte dan normaal, een soort middeleeuwse duisternis. In de tram zit iedereen angstig stil, knie aan knie, de krant te lezen. "Kerry loopt in op Bush" kopt het AD. Ik stap uit bij het Waterlooplein en struikel over het afstapje, zo de rusteloze wereld in. Omgeven door een waas van ongeloof zwerf ik langs het Tropenmuseum, voorbij café Eden, om vervolgens dwars door het Oosterpark te trekken waar een voelbare spanning rondwaart. De wateren liggen treurig in de zakkende najaarszon. In de verte rijst de Rembrandtoren op uit een aanzwellende mist, alsof hij zich verbergt, zich schaamt voor zijn stad. De dood loert overal; de Linneusstraat zelf is in een verwilderde achtertuin verandert waar je desondanks de weg nog kent. In de verte zie ik de de etalage van het nieuwe barbarisme; de akelige blauwe tent. Onmogelijk te missen. Terwijl ik tussen rouwende medelanders dool, dwalen mijn gedachten af naar XXXXX, naar dat hartstochtelijk intellectuele leven dat ik nooit gekend heb. Zij was degene die mij definieerde. In die zin was haar vertrek het verlies van die definitie, een soort identiteitscrisis. Man, min hoofd is opnieuw een jungle van emoties vanavond.

18:22 Niets lijkt aan Amsterdam verandert te zijn, en toch bestaat alles op een andere manier vanavond. Op de display van mijn herinnering staat 'Green Temborine' van The Lemon Heads ingeprogrammeerd. In geestesoog fietst van Gogh gewoon voorbij. Zijn T-shirt wappert nonchalant uit zijn broek. Hij draait zich om om naar Ischa Meyer te zwaaien, die net op het punt staat om café Zwart binnen te gaan. Binnen blaast Pim Fortuyn de rook van zijn sigaar plagerig in het gezicht van Willem Oltmans. De kale dandy lacht in volle glorie. Altijd uit op de macht van het gelijk. De lucht is vervuild van gelach en kritiek.

19:33: Ik zit in de Ponteneur, in Oost waar iedereen door elkaar heen schreeuwt. Vooral aan de bar wordt er driftig gedebatteerd. Twee mannen vliegen elkaar in de haren. Een gezette man trekt ze uit elkaar. Allemaal bange mensen die hun angst niet durven te tonen. Achterin het café begint een serveerster me aanhankelijk te bejegenen. Ik bestel een rum Coke, en probeer me af te sluiten van de werkelijkheid door in een roman van Belcampo te duiken. Maar het geroezemoes van rinkelende kopjes, drukke Amsterdammers en televisieberichten leidt teveel af. Bij elk nieuw bericht stroomt de wereld opnieuw naar binnen. Op RTL 5 vertelt een getuige over de slachtpartij, vertelt hakkelend dat de barbaar van Gogh heeft bekeken als een roofdier dat zijn prooi beloert en toen pas aanviel. Van Gogh werd gekeeld als een varken in een abattoir. Op klaarlichte dag! Zonder dat iemand ingreep. Als de interviewer hem vraagt waarom hij passief heeft toegekeken, blijft het pijnlijk stil. Het antwoord is echter zonneklaar: Nederland heeft domweg zijn ware gezicht getoond; een bang, schijterig smoelwerk waar de hypocrisie vanaf druipt; zoals in WOII, zoals in Scebrenica; zoals altijd. Recht tegenover me zit een Marokkaan die zich beklaagt omdat hij al drie keer in zijn leven een nieuwe taal heeft moeten leren. Zijn stem klinkt als een boormachine. Hij schreeuwt dat hij de stad de afgelopen jaren steeds donkerder en grimmiger heeft zien worden. Een oude vrouw aan een hoektafeltje huilt, haar tranen vallen in haar soep. Volgens de laatste berichten op tv stroomt de Dam langzaam vol woedende stadsgenoten, exotische protestanten van buitenaf en ME-ers. De volksoploop is blijkbaar groter dan verwacht en zelfs de verkiezingen in Amerika lijken vergeten te worden. Van Gogh mag dan wel dood zijn. Hij is wel in staat geweest om het zenuwcentrum van de media naar Amsterdam te verplaatsen. Elk gesprek lijkt bij hem uit te komen. "

Bovenstaand fragment is niet afkomstig uit mijn nieuwe roman, maar uit mijn persoonlijk, (vooralsnog) ongepubliceerde dagboek. Het is echter wel zo dat die inktzwarte tijd het decor van mijn nieuwe epos vormt. Via deze blog poog ik jullie op de hoogte te houden over de vorderingen daarvan.

copyright E.O.

17 comments:

Anonymous said...

Goed om te zien dat je weer blogt. Is het waar dat je weg bent bij aktueel ? En hoe zit dat nou met je 2e roman, wanneer komt hij uit?

Anonymous said...

Erik hoe lang heb je er over gedaan om maansverduistering te schrijven?

Anonymous said...

Je bent toch juist aangenomen bij radio limburg vanwege je boek ? Ik snap er niks van

Anonymous said...

En waarom heb jij zomaar ons artikel overgenomen ?
Niks te melden zelf?

administrateur said...

Gewelig Erick! Lijkt een beetje op die stukken van Pauw Froger die een jaar geleden op mijn site en die van literatuur weblog verschenen en die overal door de uitgevers werden afgewezen! Heb jij wel een uitgever gevonden?

oja: nu u nog debutant bent, zou u mijn debutantenvragen willen beantwoorden?

Dit is een soort van standaardvragenlijsje voor debutanten dat door mij ism met de lezers van Literatuuraire is vastgesteld.

Het zou leuk zijn als alle vragen beantwoord worden, maar als u zegt, enige antwoorden staan al elders, of ik heb in die vraag geen zin bent u natuurlijk vrij deze over te slaan.







Sinds wanneer schrijft u? Hoe kwam op het idee dat uw teksten gepubliceerd moesten/konden worden?


Wanneer/waar schrijft u?



Hoe komt u aan de onderwerpen/id-en voor uw verhalen?


Wat wilt u bereiken met uw boek/uw schrijven? (persoonlijk en bij de lezer)


Heeft u voorbeelden, favo schrijvers/boeken etc.?


Internet u wel eens?



Aan welke zin uit uw boek hecht u de meeste waarde en waarom?



Hoe lang heeft u vruchteloos geploeterd voor u het kleine succesje van publicatie mocht boeken?



Wanneer ben je schrijver?



Wanneer laat het boek de schrijver los of is het omgekeerd?



Hoeveel bloed, zweet en tranen steekt u in uw werk?



Misbruikt u uw eigen leven en dat van uw naasten om aan onderwerpen te komen of heeft u fantasie?





Zou u overwegen te stoppen met schrijven als u, na veel jaren ploeteren, nu niet was gedebuteerd?



Wat doet u liever: schrijven of iets anders?

Schrijft u een verhaal of schrijft u literatuur? In dat laatste geval, hoe komt dat tot uitdrukking in bijv stijl en thema enzo volgens u in uw debuut?

administrateur said...

hey nies! gewoon anders heeft ie ook al van je gejat!!!

administrateur said...

bedankt! ik krijg meteen zin om er weer mee aan de slag te gaan!!!

administrateur said...

ik bedoel: jij kent adam zoals ik het heb gekend; je beschrijft het zoals het is, mssn hebben we samen weleens een vaasje gehesen! geweldig! drink er een op je gezondheid!!!

Anonymous said...

Beste Erick, jouw oude wblog doet het op een of andere manier niet meer. Ik ben erg benieuwd of er nu nog meer nieuws is omtrent de zaak "Tanja Groen" waar jij je heel erg mee bezighoudt / hebt gehouden

Anonymous said...

Beste, ik ondervond zoveel tegenwerking van alles en iedereen (vul het zelf maar in) inzake Tanja Groen dat ik me daar niet langer mee bezig kon houden. Ik heb echter gedaan wat binnen mijn macht lag, de zaak nogmaals op de radio gebracht (samen met Jaap Jongbloed) Falcon FM, en diverse tips nagetrokken. Het is spijtig dat het zo'n lage prioriteit heeft bij vrouwe justitia. Maar wie weet wordt het nog eens opgelost. Ik hoop het voor iedereen.

Groet

E.O.

Anonymous said...

@ Literatuuraire

Er komen mij de laatste tijd veel positieve geluiden ter oren mbt u, en uw website. Ik zal de vragen zsm beantwoorden, mogelijk voor dinsdag nog. Stuurt u mij uw email adres. Groet

E.O.

Anonymous said...

Erick, Het is ook niet te geloven dat er mensen zijn die je dan tegenwerken. In ieder geval bedankt voor de info en veel succes met de andere werkzaamheden

administrateur said...

dank u wel mr Overveen!! Ik heb begrepen dat u er ' middenin' zit (in ' het wereldje') dus dat doet mij zeker deugd.
meeladres is
literatuuraire@yahoo.fr

administrateur said...

dat doet mij deugd!
meeladres is: literatuurair@yahoo.fr
bij voorbaat veel dank!!!

administrateur said...

oeps pardon ik zie het nu: commentaarcontrole!

administrateur said...

mij alweer vergist!
literatuuraire1@yahoo.ca
meeladressen: het is soms om gek van te worden!

Anonymous said...

Geef es een reactie Eric?