Saturday, October 28, 2006

Leeuwslang


Volgens de wet van Bukowski moet een schrijver zijn zondvloed met open armen ontvangen. En ook Neil Young pleitte in "Hey hey, my, my." Dat rock' n roll de artiest de Olympusberg moet opjagen. Dat lijkt misschien romantisch. Praktisch is het echter allerminst. Voor de zekerheid heb ik een zogenaamde leeuwslang aangeschaft. Daar stuitte ik op tijdens een vluchtig bezoek aan de Luikse markt. Dat pak je toch maar mooi mee voor E 90,00. De leeuwslang is een oud Egyptisch en gnostisch symbool van bescherming tegen het kwaad. Want het is alsof ik dezer dagen de tien plagen van Egypte over me heen krijg. Out of the blue, into the black. Hier kom ik in een later stadium op terug. In elk geval is voorkomen beter dan genezen, vandaar die slang. Zeker met het oog op de tweede 'verjaardag' van de moord op Theo "it's better to burn out, then to fade away" van Gogh. Dan stap je toch iets zenuwachtiger in de intercity Amsterdam CS.

Wonder boven wonder willen onze minsiters, de zinnebeelden der onverschilligheid, opeens gaan uitzoeken waarom de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) de moordenaar van Theo van Gogh, Mohammed Bouyeri, lang beschouwde als meeloper binnen de Hofstadgroep. Een motie van PvdA-kamerlid Bert Koenders die om een snel onderzoek vraagt, krijgt onverwacht steun van een meerderheid van de Tweede Kamer. De motie leek het niet te halen, maar regeringspartij VVD besloot toch voor te stemmen. Het is dat ik mijn geloof in de samenleving allang verloren heb, anders zou je nog gaan stemmen ook. Waarom zag de AIVD Bouyeri als randfiguur? Had de moord voorkomen kunnen worden? Waarom laten mijn collega schrijvers zich nauwelijks horen? Vragen, vragen, vragen. De ziekte van Socrates. Voor van Gogh geldt in elk geval: "the king is gone but he's not forgotten" De koning van de vrijheid wel te verstaan.

In elk geval heb zelfs ik mijn eerste dreigmail binnen. Nu koester ik heus niet de ilussie dat ik belangrijk genoeg ben om vermoord te worden, maar op het gevaar af dat die leeuwslang me toch in de steek laat en ik toch in de verkeerde trein stap of de verkeerde baardman tegenkom, heb ik het typoscript van "ONDERGANGSGELOVIGEN" veilig vastgelegd voor het nageslacht.

Erick Overveen

5 comments:

Anonymous said...

nu zie ik pas dat je stukjes van neil young heb gebruikt

Anonymous said...

Status Quo

We hebben in Nederland 50 jaar lang keihard gewerkt en er echt alles aan gedaan om te komen tot de situatie waar we nu in zitten. Het complete cultuurgoed van eeuwen hebben we overboord gekieperd en verruild voor onbeschaamde leeghoofdige schofterigheid. Met de opmars van de goed geschoolde op carriere gerichte moderne mens hebben we collectief het grenzeloze egoïsme en de hedonistische hebzucht gelegaliseerd en zelfs tot hoogste moraal verheven.
Het is dan niet vreemd dat de poppen aan het dansen zijn.
Niet de honderduizenden die van den vreemde naar het polderparadijs zijn gekomen maar de miljoenen gewetenloze schofterige hebzuchtige totaal-egoïsten zijn de werkelijke veroorzakers van onze crisis.
Als Nederland ook maar iets van zijn licht liberale, licht christelijke, op de burger gerichte verzorg-democratie had behouden, had de multi-culturele maatschappij wellicht een eerlijke kans gehad.
Dan was er de ruimte en de tijd geweest om een brug te bouwen over de kloven der culturen.

We zijn slachtoffer geworden van een kapot geseculariseerde, geïndividualiseerde, vermaterialiseerde en gekapitaliseerde maatschappij waarin slechts de wetten van de groeiende markt gelden. Onverschillige, van elke juridische aansprakelijkheid ontdane globale machtslichamen regeren de lokale volkeren der mensheid. Gemeenschapszin, normen, waarden, verantwoordelijkheid heldenmoed, belangeloosheid, familiebanden en naastenliefde zullen nooit, maar dan ook nooit meer, terugkeren in een wereld die geregeerd wordt door de wetten van het eigenbelang.

Nu is het slechts uithuilen en afwachten welk onheil ons nog meer te wachten staat..

Er is enkel plaats op de rots voor de grootste gemene brutale stelende alfa aap.
Hij zit daar, helemaal alleen, en lacht.

Eigen schuld, dikke bult.

Anonymous said...

Antwoorden,antwoorden,antwoorden.

Waarom zag de AIVD Bouyeri als randfiguur?
Misschien heeft de aivd Mohammed B. wel een klein beetje geholpen.
Die hele Hofstadgroep was voor wapens,huisvesting incl.afluister apps afhankelijk van de B.V.D.


Had de moord voorkomen kunnen worden?
Natuurlijk!


Waarom laten mijn collega schrijvers zich nauwelijks horen?
Waarschijnlijk willen die niet door een gesponsorde 'baardmans' van de aivd geslacht worden!

Anonymous said...

Je collega's zwijgen, Overveen
de kunstenaars zwijgen en die weekbladen waar jij voor schrijft lijken allemaal op elkaar, water naar de noordzee of moet ik zeggen islamabadzee?

Anonymous said...

De kloof tussen de Islam en de westerse wereld valt onmogelijk te dichten. Klaar.