Monday, October 09, 2006

Forever



Het leven is absoluut rechtvaardig !

Afgelopen vrijdagavond was ik lijfelijk getuige van het feit dat de film "Forever" van Heddy Honigman op het Nederlandse filmfestival in Utrecht een gouden kalf kreeg voor beste documentaire.


De film biedt een caleidoscopisch inzicht in het de beweegredenen van de bezoekers van het beroemde kerkhof Père-Lachaise waar zich een keur aan inspirerende kunstenaars bevinden, zoals Marcel Proust, Edith Piaf en Jim Morisson. Honigman vertelde me dat ze met name die laatste bewust 'ietwat' genegeerd heeft wegens de overexposure van 'the lizard king'. De docu is adembenemend. Het heeft mijn kijk op onsterfelijkheid veranderd. In de Nieuwe Revu van vorige week zei Arnon Grunberg nog tegen journalist Leon Verdonschot: 'onsterfelijkheid. Wat heb ik daaraan?' Maar zodra je deze docu ziet, begrijp je hoeveel 'onsterfelijkheid' waard is. Kunst en journalistiek is van onschatbare waarde voor onszelf en ons nageslacht. Stel je voor dat je hele generaties troost kan bieden door je kunstenaarsschap! Alleen de gedachte al, wat een verdienste.

'Hand in hand wandelden we mijmerend tussen anonieme virtuozen en zonderlinge dichters die zich met hun werk aan de vergetelheid probeerden te ontworstelen. 'zo zou ik ook begraven willen worden,' verzuchtte ze, wijzend naar de tombe van HonorÉ de Balzac."

Fragment uit Maansverduistering waarvoor ik in de zomer van 2003 speciaal naar Parijs afreisde. Lang leve de method writing.

5 comments:

Anonymous said...

Lijkt me geweldig om zoveel te reizen en mensen te ontmoeten zoals jij, hoe doe je dat?

Anonymous said...

Prachtig. Ik liet hier een reactie achter maar die is in rook opgegaan of zo ? Ik vroeg me af hoe je dat flikt zoveel leuke mensen te ontmoeten ? lijkt me interesant

Erick Overveen said...

test

Anonymous said...

WAAR WAS JE VANAVOND ME TJE GROTE MOND MAN? JE HEBT WAT GEMIST, ALLEMAAL OVER HET PAARDGETILDE BOEKENBONZEN ;-))

Anonymous said...

Stilte heerst alom!