Tuesday, January 02, 2007

De Verlokkelijke 2006

Beter veel te laat dan nooit: 'de verlokkelijke 21' , mijn persoonlijke favorieten van het afgelopen jaar. Ik hoor je denken: "verlokkelijke 21" ? Kijk, ik snap ook wel dat ik daar de originaliteitsprijs niet mee win, maar het gaat om het idee, het kadertje. En voor je begint te mailen: het is inderdaad afgeleid van Stenders 'Verleidelijke 14' en de klassieke 'Verrukkelijke 15' van de Vara.

1 Badley Drawn Boy - Nothings going to change your mind

Ik vind het mooi wat Martijn Soetens over deze plaat schrijft: "Nothing's gonna change your mind" is met zijn tempowisselingen en onvoorspelbare breaks een soort 'Bohemian rhapsody' van 2006.". De associaties met Queen en Steely Dan dringen zich op, inderdaad. Tevens herinnert het me ook aan "Victims" van The Culture Club. "Nothing's gonna change your mind" is een waanzinnig mooie plaat die je verstand te boven gaat. (video update volgt later/ check)

2 Razorlight - In the morning

Grootheidswaan of visie? Johnny Borell haalde zich het hoongelach van de halve wereld op zijn hals toen hij zichzelf een betere songwriter noemde als Bob Dylan. Totdat hun muziek massaal omarmd werd als 'de sensatie van het jaar' Als Borell zingt is het bijna alsof ie rapt, zo krachtig, zo innemend. Beter dan Franz Ferdinand, krachtiger dan The Artic Monkey's, interessanter dan The Kooks. Ik geloofde ook niet dat het mogelijk is, maar het is zo.


3 CSS - Let's make love (and listen to death from above)

Is het mijn fetisjisme voor mooie Chinese meisjes ? Hun flair, hun lef ? Of het hypermelodieuze, hoge technoïde gehalte ? Wat het ook is: reeds 6799 listeners op Last.fm omarmden het liedje met duizend armen, en ik word vanavond nummer 6800. Superplaat!

4 Deus - Nothing really matters
5 Jeugd van tegenwoordig - Voor jou


6 Captain - Glorious
7 James Morisson - Brand new day
8 Gnarls barkley - Smiling faces
9 Busta Ryhmes - I love my bitch
10 The Feeling - Feel my little world

11 Belle & Sebastian - Funny little frog
12 Pete Philly & Perquisite & Senna - Mellow
13 Ozark Henry - Weekenders
14 Orson - No Tomorow
15 Peter Bjorn & Victoria - Young folks
16 The Raconteurs - Steady as she goes
17 Ed Harcourt - Visit from the dead dog
18 Franz Ferdinand - The fallen
19 Jamie Lidell - Multiply
20 Robbie Williams - Lovelite
21 Spinvis -
Dagen van gras, dagen van stro

De lijst is tot stand gekomen door urenlang te luisteren naar MTV, Kink FM, VPRO's 3 voor 12, Future Music Charts, de Free 40, en Stenders' KX Radio. maar ook door de programma's en virtuele lijstjes van radio/deejaycollega's zoals Musicfreak, Tante Neel, Freaky Freek, en Ton van Hoof te volgen. Ze maken deel uit van een soort 'underground circuit' en zullen geen van allen op een Hitradio terecht komen of à la Evers met Jantje Smit in bed belanden , en dat moet maar zo blijven. Het zijn namelijk echte muziekliefhebbers, waarvan akte!

10 comments:

Anonymous said...

Wow

Anonymous said...

En dan kom je thuis na een bezoek aan de supermarkt met het gevoel, ik ben iets vergeten. Visit from the dead dog van Ed Harcourt. Hoort bij mij ook absoluut thuis in mijn (boodschappen) lijst van 2006! Maar soms vergeet je wel eens wat...

Anonymous said...

Haha, ik heb Massive Attack's Live with me in de schappen laten liggen :-((

Anonymous said...

Hellup! Ik ken geen enkel nummer uit het lijstje. Ik loop echt achter? Ergens te beluisteren?

Anonymous said...

verlokkelijk is trouwens een synoniem voor verleidelijk, haha boef!
mda Prisma

Anonymous said...

Ik ben naar je aan't luisteren, khou me hart vast

Anonymous said...

niets mis met het lijst, Erick !!! Mijn complimenten, ook voor de titel van de lijst an sich :)

Erick Overveen said...

Dank, ik ben ook zeer te spreken over jouw top 66. Binnenkort meer audio op deze site. Succes.

Anonymous said...

Je hebt gelijk die Badly Drawn is te gek!

Anonymous said...

Kom jij nou elke week uit A'dam om programma te doen in Limburg?