KX Radio Lijstenparade 1993
50 punten plaat: Jamiroquai - When you're gonna learn
Dit is typisch zo'n plaat waarvan je je nog precies herinnert waar je was, en wat je wilde, toen hij je voor het eerst ter oren kwam. Jay Kay en co dansten zichzelf als moderne sjamanen naar het grote publiek en herinnerden ons aan het beste van Sly Stone, Stevie Wonder en Chaka Kahn. Zowel de naam van de band (ontleend aan de Iroquois indianen) als de titel van het bijbehorende album ("Emergency on planet earth") dekken de lading van de band's intenties: het maatschappelijk engagement druipt ervan af. Ik ben nog altijd fan.
30 punten platen:
Aerosmith - Amazing
Was het de verschijning van Alicia Silverstone of de muziek? De 'Get a Grip' files kenden hun weerga niet. Of het nou "Living on the edge", "Crazy" of "Cryin'" betreft. Ze zijn allemaal even goed, rebels, authentiek en meeslepend - maar door de sexy actrice kreeg het allemaal nog meer aantrekkingskracht. Toch blijft Amazing het beste Aerosmith nummer, vind ik. Alleen al vanwege de tekst, die op het Boedhistische af als een metafoor voor verlossing klinkt.
Paris - Days of old
Bloedstollend mooie samplelijn en een tergende hunkering naar de onvoltooid verleden tijd. Onweerlegbaar authentiek.
Philadelphia - Neil Young
Met dank aan de gelijknamige soundtrack van de film. Young's medeleven klinkt pijnlijk oprecht.
O V E R I G E (N): Luther Vandross - Little Miracles, Stonecake - Tuesday afternoon, A Tribe Called Quest - Award Tour, Radiohead - Creep,
Thelonious Monster - Body and Soul, Shara Nelson - Down that road, SWV - Weak, e.v.a.
1 comment:
goeielijst, kga zelf voor Nirvana, en ey, happy new year trouwes
Post a Comment