Friday, December 29, 2006

KX Radiolijstenparade 1992

Dankzij Nirvana en Pearl Jam evolueert de rock'n roll naar nieuwe niveaus en eind 1991 breekt 'the grunge' defintief door in de lage landen. "De plek waar zelfmoord nog legitiem is," zoals David Jonas in 'Maansverduistering' de stroming definieert, houdt me stevig in de ban. De nationale popradio maakt daarentegen minder gunstige ontwikkelingen door. Spookstations als Sky Radio en 10 Gold weten met hun geluidsbehang steeds meer luisteraars te ver/misleiden, Power Fm sneuvelt, en eind 1992 wordt Hitradio 538 opgericht, wat voor de personality radio de doodsteek betekent. Geprikkeld door mijn eigen succes op de regionale radio besluit ik die zomer naar Amsterdam te verhuizen om mijn horizon te verbreden. Je moet, en ik gebruik Montagnes beeld, de spiraaltrap van de toren af durven te dalen tot in het duister van de Pyreneeën, je niet alleen in het licht begeven. Als jij niet bereid bent om je eigen duisternis in te gaan, word je een marionet van jezelf.


50 punten plaat: Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness

The Manics worden sinds jaar en dag omgeven door het mysterie dat Richey James Edwards heet. Begin '95 werd zijn auto gevonden bij een tankstation in de buurt van het Embassy Hotel in Londen. Sindsdien heeft niemand meer iets van hem vernomen. Onder de fans (waaronder ik me destijds zeker schaarde) ontstond een koortsachtige zoektocht waarbij Edwards zich - postuum of niet - tot een soort martelaar ontpopte. Het bezorgt "Motorcycle Emptiness" een wat macabere glans, te meer daar het deels door Edwards geschreven is.

30 punten platen:

Pearl Jam - Black

Het licht psychedelische Black is bijna een moderne operette. Maar waar het is me nooit duidelijk geworden waar de politiek geëngageerd Eddie Vedder over zingt. Is het de dood van zijn vriendin? Haar verraad? Of een beeldspraak die alle logica ontstijgt? De teksten van het nummer zijn waarschijnlijk net zo vaak geïnterpreteerd als de passages van de Bijbel. Zonder definitieve uitkomst, maar dat hoeft ook niet.


R.E.M. - Drive

Het eerste blauwdrukje van het Automatic for the people - album boorde zich meteen in mijn hart. De strijkerarrangementen van John P. Jones (Led Zeppelin) scheppen een zeer intieme, ambient - achtige atmosfeer die volgens mij nooit geëvenaard is. Bovendien beschouw ik het als het ultieme rock'n roll nummer voor elke jonge, dolende ziel: "Hey kid, rock'n roll. Nobody tells you where to go. Baby..."

Gotcha - Mathilda Da Wicked Bitch

Lenny Kravitz meets Living Colour in de polder. Weergaloos nummer!

O V E R I G E (N)

Urban Dance Squad - Routine, Mc 900 Ft. Jesus - While the city sleeps, Sinead O'Conner - Success Has Made A Failure Of Our Home, Natural Life - Strange World, Boys II Men - End of the road, C. Williams - All I see, CC Peniston - Keep on Walkin' - XTC - The disappointed, V. Williams - Better off, etc, etc...

2 comments:

Anonymous said...

je vergeet Bashung! goed uiteinde!

Anonymous said...

Je stukken barsten van de passie zooooooooooooooooooooo! !!