Tuesday, December 26, 2006

KX Radio Lijstenparade 1990

Dankzij een breed palet aan invloeden - van the Manschester scene (Stone Roses, Charlatans, Happy mondays, House of Love) tot hiphop (A Tribe Called Quest, Young MC), tot house (Deee Lite!, KLF) ontpopt 1990 zich tot een van de mooiste muzikale jaren aller tijden. Via de sateliet luister ik bijna 24/7 naar HOT 97 New York, en dankzij Stenders en van Inkel denderen Edie Brickell , The Charlatans, Lving Colour en The Pixies mijn leven binnen. En wat voor leven! Wat ik tussen mijn 16de en 19de meemaak, is sterk genoeg voor een kleine novelle. Ik word resident deejay in het (dan nog) bruisende Valkenburg aan de Geul (Bolero, Taverne '88) Ondergrondse clubs waar zowel The Red Hot Chilli Peppers als The KLF als Johnny Gill (swingbeat) de toon zetten, en waar hiphoppers en hardrockers regelmatig met elkaar op de vuist gaan. Ontmoet mijn eerste grote liefde (T.) en maak samen met een stel neo-hippies een lange reis van Parijs, via Wenen naar Berlijn waar ik - dankzij een bevriende deejay - zangeres Miss Kier van Deee - Lite handje mag schudden. Ze is gekleed in een strakke body-suit met psychedelische motieven en zingt (zo vals als een X - Factor afvallige) 'Groove is in the heart'. Het raakt me enorm.

50 punten plaat: DEEE - LITE - Power of love

Wat is er toch geworden van "Barbarella" en co? Ondanks hun vele pogingen (Infinity Within, Dewdrops In the Garden en het rare album Sampladelic Relics & Dancefloor Oddities) zouden ze hun debuut World Clique nooit overtreffen. The second summer of love werd voorzien van the happy vibes van Deee - Lite en dancemuziek was nooit meer hetzelfde. Luister ook eens naar het acid-achtige "What is love?".


30 punten platen:

Freedy Johnston - No violins

Om deze plaat te realiseren, zag hij zich gedwongen om het landgoed van zijn grootouders te verkopen. Dat hij die investering ooit heeft terugverdiend, lijkt me onwaarschijnlijk. Van 'No violins' zijn er hier in Nederland 5 verkocht. Maar hij verrijkte ongetwijfeld het leven van velen ermee.


Madonna - Justify my love

Door in de bijbehorende videoclip een vrouw te kussen, joeg ze heel Amerika op stang. Maar the queen of sleez' nam slechts een voorproefje van de gifbeker. Dronken van begeerte zing ze zichzelf in extase, richting een zinderende apotheose die - mede dankzij de productie van Lenny krevitz - van de bacchantische uitspattingen kolkt. "Poor is the man who's pleasures depend on the permission of another."

Dream Warriors - My Definition Of A Boombastic Jazz Style

Quincy Jones, wiens Back on the block dit jaar mijn hart stal, weigerde aanvankelijk zijn "Soul Bossa Nova" uit te lenen. Maar ging na veel wikken en wegen toch overstag. Met een wereldwijde jazz opleving tot gevolg!

A Tribe Called Quest - Bonita Applebum

Hoewel hij niet voorkomt in de KX stemlijst, blijft het een typisch 1990-nummer. Persoonlijk vind ik de zogenaamde "Why-remix" het meest aanstekelijk. M.d.a. C. Simon.

O V E R I G E Cry Sisco - Afro Dizzi Act, Family Stand Ghetto heaven, Double Trouble - Love don't live here anymore, rebel Mc - Rebel music, EWF - Daydreamin' - Edie Brickell - Mama Help Me, Michael Penn - No myth, Fish - Gentleman excuses, Happy Mondays - Kinky Afro, George Michael - Freedom '90, Quartz intr. Dina Caroll - It's too late, Innocence - Natural thing, J.L. Hooker & C. Santana - The Healer, Blackbox Everybody, etc, etc.

2 comments:

Anonymous said...

Wow!

Anonymous said...

Sommige nummers zijn compleet onvindbaar. Hoe kan dat nou ?