Wednesday, December 27, 2006

KX Radio Lijstenparade 1991

1991: mede dankzij Stenders ontwikkel ik mezelf steeds meer naar de obscure kant van de popmuziek; de grunge, de authentieke rock'n roll - en de acid jazz. Diens vertrek bij radio Veronica dat jaar komt voor elke muziekjunk dan ook aan als een mokerslag. Pas als de laatste klanken van 'Stenders en van Inkel' op 31 augustus op Veronica wegsterven, wordt pas duidelijk wat voor onmisbare rol 'de laatste deejay' in ons muzikale landschap gespeeld heeft. Bijna tegelijkertijd verschijnt er aan de horizon een donker spook in de vorm van commerciële format - radio waarvan Radio 10 gold, Sky Radio en Power FM als belangrijkste exponenten gelden. Martijn Krabee's Dancetrax verhoust. Wat eens begon als een zware undergroud stijl, ontwikkelt zich in minder dan een decennium tot een dominante stroming. Nadat de kunstmist van de acid party's, en de new beat feesten is opgetrokken, blijkt er een enorm diverse danscultuur te zijn ontstaan. Maar de metamorfose die de house in Nederland doormaakt - met L.A. Style's "James Brown is dead" voorop, staat me niet aan. Zo had Frankie Knuckles het niet bedoeld. Dankzij David Morales, the KLF, en de Ambient stromingen zijn er echter genoeg alternatieven - Zelf draai ik deze talloze housevarianten elke zaterdag- en zondagavond voor een groot, enthousiast publiek in bardancing Joy. Op 29 april van dat jaar maak ik zelf mijn debuut op de lokale (Belgische) radio. (Maasvallei radio) Het duurt precies drie maanden eer ik eruit vlieg vanwege een - volgens de directie - misplaatste grap over Chinezen. Gelukkig sluit het commerciële hitradiostation C.R.M. me in haar armen. Voortaan zet ik studie en vriendin opzij om gemiddeld zo'n 40 uur per week radio te maken. For the love of music.

50 punten plaat:



50 punten plaat: Massive Attack - Unfinished Sympathy

Blue Lines is van de eerste tot de laatste beat een beleving, een trip. Met Unfinished Sympathy als surrealistisch hoogtepunt. Om het 40 mans sterk orkest te bekostigen, waren Del Naja, Nellee Hooper en Daddy G. Marshall genoodzaakt om hun auto te verkopen, maar het resultaat is dan ook adembenemend. In 1998 riepen HMV, Channel 4, The Guardian and Classic FM Blue Lines uit tot een van de 20 belangrijkste albums ooit gemaakt.

30 punten platen:

Galliano - Nothing Has Changed -

De hogepriester van de acid - jazz piekte dit jaar met het album "In pursuit of the 13th note" en later met het in 1992 verschenen "A joyful noise unto the Creator" Een magische krachtstroom van koele beats, ademloze melodieën, en maatschappelijk geëngageerde teksten. Ik ben zo in de ban van de groep dat ik samen met twee vriendinnen naar een nomadisch lentefeest in Berlijn afreis om een optreden van de band mee te maken.

Banderas - This is your life

Mijn 30 punten platen liggen 'dit jaar' dichtbij elkaar. De achterban van Sommerville's Communards leek op het eerste gezicht op gekloonde Sinead O'Connertjes, maar bleken uiteindelijk een zinderende plaat te maken. "There is no rehersal! No second chance. This is your life!"

Lenny Kravitz - What goes around comes around /
Flowers For Zoë


Gekruisigd tussen intens liefdesverdriet (over Lisa Bonnet uit de Cosby Show) en wereldssucces rees Lenny Krevitz naar de toppen van Parnassus. "What goes around comes around", over de natuurlijke karmische afrekening des levens is als een zwoele lenteavond op Pinkpop, qua sfeer, intensiteit, en melodie. Voor "Flowers For Zoë" schiet de taal van deze onbegrepen schrijver eigenlijk tekort.


Bad Examples - Promises in the dark

Zelf heb ik de Bad Examples altijd beschouwd als de voorlopers van Indie groepjes als bijvoorbeeld Kula Shaker, maar deden hun naam aan door op alle fronten te mislukken. Behalve artistiek gezien. Wat betreft "Promises in the dark" is het vooral die ene zin die het verschil maakt: '"Love can take you to the sun, love can take you to the moon. It's not worth getting you killed." Therapeutische woorden, domweg.
Living Colour - Solace of you
"What the hell happened to avant-garde guitar virtuoso Vernon Reid?" Vragen de fans zich op LAST FM wanhopig af. De aanvoerder van Living Colour lijkt sinds kort van de aardbodem verdwenen te zijn. Deze reggea - achtige vibe stamt uit hun hoogtijdagen. Een wijs epos tussen de sluiers van Adam en Eva en de Zondeval. Van het legendarische "Time's up" album, waar je ook "Love rears it's ugly head" op terugvindt. Met dank aan Mick Jagger.

O V E R I G E (N)

Urban Dance Squad - Fast Lane - Ralph Tresvant - Sensitivity, Guy - Her, Big Dish - Miss America, Vanilla Ice - I love you (originele 7" schaam), KLF - 3 AM eternal, PM dawn - Paperdoll, U2 - The Fly, Gangstarr - Lovesick, Stereo Mc's - Lost in Music, Nomad - Devotion, DelaSoul - Saturdays, etc, etc...

2 comments:

Anonymous said...

Ik snap het niet. Kheb Maansverduistering gelezen maar dat viel me eigenlijk tegen, terwijl ik hier veel meer over popmuziek lees dat me aanspreekt.

Anonymous said...

Blaas maar niet zo hoog van de toren, Overveen. Als er records bestaan op het gebied van pretenties, name-dropping, en effectbejag heb je jezelf het Guiness Book of records binnengeschreven. Want zo goed is je boek niet!