Tuesday, December 05, 2006

Desolaat

Er staat druk op de ketel. Die verdomde tweede roman moet af. Tik - tak - tik - tak. Waar anderen om de 18 dagen een nieuwe creatie afleveren, zou mijn leven voorbij kunnen gaan voordat ik ook maar aan het laatste hoofdstuk toekom. Reden? Teveel afleiding.

Vanmiddag plopte er een mail in mijn inbox van een Engelse deejay. Hij had een stuk of veertig bladzijdes van 'Maansverduistering' laten vertalen (voor de lol) door zijn in Nederland studerende halfzus. Net als ik hekelde hij de onttakeling van de menselijke, creatieve radio, en vroeg zich af hoe autobiografisch mijn ervaringen uit het boek waren. ik onthulde dat ik alle kleine individuele minachtinkjes tijdens mijn tijd bij Veronica FM inderdaad een plek in mijn roman heb gegeven. Alleen een technocraat houdt het daar uit. Zelf had hij na vier arbeidsintensieve jaren de BBC achter zich gelaten. En hij rouwde daar niet om, kan ik je melden.

We spraken over de privatisering van de wereld. Niet alleen mbt radio. maar over het onontkoombare feit dat de 'Talpanisering' op alle vlakken van het maatschappelijk spectrum heeft toegeslagen. Het bedrijfsleven, weekbladen, de showbizznizz, de filmwereld. Hoevaak zie je nog een goeie film? Hollywood is een pretpark waar alles economisch uitberedeneerd wordt. De personages zijn plat, eendimensionaal, de stijl waardeloos, de spanning vlak. Je voelt domweg dat het in elkaar is gestoken op basis van formats en (on)doordachte economische psychologie. David Lynch meent zelfs dat alle nieuwe kunstvormen alleen nog een podium vinden op het world wide web. Een droevige constatering. Een tergende achteruitgang. Waarheen, waarvoor ? Slechts 1 gedachte biedt troost: zonder internet zouden we er waarschijnlijk nog erger aan toe zijn. Jung's synchroniciteit drong zich brutaal op. Amper tien minuten later kreeg ik een uitgenodiging voor een brainstormsessie met de oprichters van een nieuw internetstation.

Tik - tak. Weer geen woord opgeschoten.

4 comments:

Anonymous said...

We hebben als beschaving nu eenmaal gekozen voor de weg van het overheersende kapitaal. (zonder nu eens de doemdenker uit te hangen)
We zullen wel zien waar dat op uit draait.

Anonymous said...

Yo, Erick. Het volgende bericht kwam ik tegen, sluit wel aan bij jou verhaal

greetz

Barry


Internetradio in de lift
Uit onderzoek van het CBS blijkt dat ruim eenderde van de 10,5 miljoen Nederlandse internetters internetradio luistert, een stijging van 9% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005. Internetradio is vooral populair onder jongeren want de helft van de 12- tot 25-jarigen luistert internetradio. Vorig jaar was dat nog 40%, meldt radio.nl.

Hou rekening met een explosieve stijging wanneer draadloos mobiel internet breed beschikbaar wordt, niet alleen in het aantal gebruikers maar ook het aantal aanbieders.

De tijd om een internetstream op te zetten, vooral als je al een radiostation in de ether hebt, is NU.

Meer hierover donderdag wanneer mijn essay "Radio Renaissance: Een miljoen nieuwe concurrenten verschijnt".

Anonymous said...

Kiezen voor het kapitaal???????????
fuck ik heb daar niet voor gekozen,jij wel?
Sjhit het kapitaal.
Het draait uit op totale vernietiging.
Wat we nodig hebben is bestuurlijke vernieuwing,anarchie!
Ik zeg weg met de balkenende's zalmen pechtolden en alle bosjes!
KUT dat soort gasten helpen ons landje naar de kloten,niet die zielige 26 duizend bedelaars.Het zijn die hufterige zakkenvullers het overheersende kapitaal.
Kijk naar het radioaktieve Irak dat door het overheersende kapitaal wordt leeggezogen.


ps wat betekent"Comment moderation has been enabled" censuur????????

Anonymous said...

"Comment moderation has been enabled" >> ik denk dat Overveen ruzie met z'n blog-instellingen heeft..