Tuesday, December 26, 2006

KX Radio Lijstenparade 1989

Beter te laat dan nooit: tussen de gerookte zalm en Zuid - Afrikaanse huiswijn door, zag ik kans om een blauwdrukje van '89 mee te pikken. Merry X - Mas!


1989 is op veel gebieden een overgangsjaar. Mijn huidige cd-verzameling ziet het licht terwijl mijn vinyl - collectie stagneert. Wat de muziek betreft is het een ratjetoe van stromingen, rijkelijk vertegenwoordigt op de Arcade serie "Turn up the Bass." Dankzij deejay F.A.S.T. E.D.D.I.E. versmelten hiphop en house in het fenomeen 'hiphouse'. In elke zichzelf respecterende club regeert de new beat ("This is the Sound of C") en ik maak mijn eerste mix voor de Disco Mix Club in Amsterdam. Dankzij Martijn Krabbee's Dancetracks krijgt mijn donderdagavond weer wat kleur, en Stenders' intrigeert me steeds meer, alhoewel ik eerder DelaSoul koop dan bijvoorbeeld de door hem geprezen Lenny Krevitz (schaam, schaam). Mede dankzij het feit dat ik me - met een pistool tegen mijn voorhoofd gedrukt - door mijn eerste romans van Reve, A.F.T. van der Heijden en Easton Ellis heenworstel, behaal ik mijn MAVO-diploma, en draai een lange hete zomer lang op vrijwel elk examenfeest mijn paradepaardjes waardoor ik mijn eerste discothekenbaantje als deejay vergaar. Ik ben 16.

50 punten plaat: Tears for Fears - Sowing the seeds of love
Toegegeven, het is hitparadenpop, maar het Beatle-eske titelnummer met zijn vele cryptische metafysische verwijzingen claimde me zo intens dat ik het zeker drie maanden 24/7 grijsdraaide. De rest van het album is (bijna) net zo innemend. "Woman of chains" bijvoorbeeld, waarop soulvedette Oletta Adams geïntroduceerd wordt en Phil Collins zijn input aanbiedt, maar nog prachtiger vind ik "Advice for the young at heart" omdat het in mijn belevingswereld voor mij geschreven is.

30 punten platen:

Hallelujah Man - Love And Money

Op Last Fm lees ik: "There are 242 Love And Money listeners on Last.fm" Verder is het wel en wee van deze band in de nevelen gehuld. Maar "hallelujah!" wat een fijne deun. De neurotransmitters kunnen de container in.

Dusty Springfield - Nothing has been proved

De Pet Shop Boys waren in staat Burt Bacharach even te doen vergeten. Het titelnummer van de film "Scandal", de gefictionaliseerde "Profumo affaire" (een soort Britse Monica Lewinski verhaal), vliegt je als een vlindermes naar de keel. "Please please me's number one." Met 1 zinnetje weet ze een tijdsbeeld op te roepen. Superlatieven schieten tekort.

Soul II Soul - Keep on Movin'

Jazzie B, dat harige beest uit de Londense underground kwam, zag en transformeerde het geluid van 1989. Naast Jazzie B maakten ook zangeres Caron Wheeler, zangeres Do'reen Waddell, instrumentalist Philip 'Daddae' Harvey, en producer Nellee Hooper deel uit van de band. hooper's ontmoeting met B. geldt misschien als een van de belangrijkste uit die tijd. Wat als ze elkaar waren misgelopen?

O v e r i g e

Dela Soul - Say no go, Neneh Cherry - Manchild, Urban Dance Squad - Deeper shade of soul, Edie Brickell & The New Bohemians - The wheel, Neville Brothers - Yellow Moon, Billy Joel - Leningrad e.v.a.

KX RADIO LIJSTENPARADE 1989

1 comment:

Anonymous said...

Zet mij wel maar Leny Krevitz bovenaan.