Sunday, December 24, 2006

KX Radio Lijstenparade 1988

Vandaag zindert KX Radio in het teken van 1988. Ik ben 14/15, zit op het Sint Maartens College in Maastricht, haat de literatuur, en besteedt al mijn vrije tijd aan het mixen van dance. Overzee dringt de eerste acid zich op (D Mob's 'Acieieied!'), en in de clubs verovert New Beat snel terrein. Zelf ding ik in Cadier & Keer (Bardancing The Joy) mee voor een illegaal ererondje in Robin Albers' Avro's 3 x Doordraai (ik ben nog te jong) waar Michel de Hey (dan 19 en nog volstrekt onbekend) wint. Voor de Nederlandse radio wordt het een dramatisch jaar. Ferry Maat draait zijn laatste TROS Soulshow en vertrekt naar het nauwelijks te ontvangen Radio 10, Frits Spits stopt voorlopig met de Avondspits, en aangezien ik helemaal into soul en dance ben, kan ik maar niet wennen aan die rare man naast van Inkel op vrijdagavond; Rob Stenders genaamd.





Alleen al vanwege de sfeer in de plaat, geldt dit nummer als mijn absolute nummer 1 van dit jaar. Vanaf het eerste moment heb je het gevoel dat je een roman van Nabokov openslaat. De beelden blijven maar aanstromen: het mysterieuze, nevelige landschap, de verzengende hitte, de voodoo people en de geesten die als sjamanen om Robbie heen dansen, het is waanzinnig. Mede dankzij Stenders - die voor een Alarmschijf pleit - wordt het in de lente van '88 in Nederland een hit.


30 punten platen:

The Church - Under the milky way
Mijn 'alternatievere' muzikale bewustwording kwam pas laat op gang. In de herfst van 1989 klinkt dit nummer opeens onder een donkere moment in de tv-serie Miami Vice ('Asian Cut') Ik ben verkocht.

Neil Young - Coupe de Ville
Die hoge, onvaste maar onvervalste falsetstem, en zijn melancholische akoestische gitaarspel maken dit nummer tot een David Lynch - achtige gewaarwording. Luister ook de rest van het album 'This Note's for you' Neil op zijn best.

Boz Scaggs - Heart of Mine
Helaas bengelt 'ie onderaan de lijst. Niettemin een ware evergreen die me met huid en haar verzwelgt. Wat een emotie.

O V E R I G E

George Harrisson - Fab
Adventures - Broken Land
Scritti Politti - Oh Patty
Won Ton Ton - I lie and I cheat
Wee Papa Girl Rapper - Faith & Heat it up
Womack & Womack - Life's just a ballgame (etc)
Bobby Brown - Don't be cruel (album)
Alex O 'Neil - Hearsay

4 comments:

Anonymous said...

Wow.

Inspirerend. Zo mag het van mij elke dag. Ik kom zeker eens vaker langs.

Anonymous said...

George Michael Faith album is toch ook van 1988?

Anonymous said...

Robbie is mijn nummer 2. Een hypnotiserende plaat!! Briljant. Als ik niet zo'n Ome Neil fan was geweest dan had Mr. Robertson op nummer 1 gestaan denk ik ;-)

Anonymous said...

Ah, overeenstemming. 'Coupe de Ville' is nog beter dan het titelnummer 'This Note's for you'

Moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat er nog vele platen onvermeld zijn. Het album 'Giving you the best that I've got' van Anita Baker is eigenlijk mijn echte favoriet schijf van '88, maar ik ben dan ook een enorme soulliefhebber, en hier hebben het over instituut Stenders