Monday, January 01, 2007

KXRadio Lijstenparade 1994

Wat betreft de muziek krijgen we in 1994 de tien plagen van Egypte over ons heen; de Eurorave is booming, jungle domineert, en her en der duiken de eerste Thunderdome party’s op; agressieve happy-harcore vibes terroriseren de hitlijsten en daarmee het radiolandschap dat– met radio 538 voorop - tot een rimpelloze poel van eentonigheid verwordt. De ware muziekliefhebber is genoodzaakt zijn heil te zoeken in alternatievere muziekreservoirs die wel nog veel moois bieden. (Smashing Pumpkins, de nadagen van Nirvana, de opkomst van de Britpop, etc… ) Zelf keer ik na anderhalf jaar Amsterdam terug op het oude nest (CRM Radio in België) waar ik elke ochtend een freakprogramma presenteer dat tot mijn eigen verbazing uitgroeit tot een prima beluisterd programma. Persoonlijk hoogtepunt dat jaar is een concert van Rowwen Hèze, waarvoor ik samen met Ischa Meijer ben uitgenodigd.








Bij het verschijnen van het album “The Return of the Space Cowboy” waren de muziekcritici niet te vermurwen: de schijf werd afgeserveerd als “een slecht geproduceerde herhalingsoefening”, tot aan “een gebrek aan pakkende composities” aan toe. Ik vind het echter juist één van de beste, experimentele albums ooit gemaakt. De highlights volgen elkaar in TGV tempo op: luister maar eens naar “Scam”, “Stillness in time”, en/ of “Mr Moon” om te begrijpen wat ik bedoel. Het titelnummer verscheen destijds in twee verschillende versies, de album play off en de single edit. Met name die laatste klinkt ongewoon intens. Kay's verklaring: ‘we were simply as stoned as hell.’



30 punten platen:



Crystal Waters - Storyteller




In gedachten hoor ik het hoongelach van mijn collega’s reeds door mijn hoofd echoën, maar het is waar: het titelnummer van haar tweede album blijft een onwaarschijnlijke schoonheid. Met dank aan The Art of Noise’ “Moments in love”






Blur - Girls and Boys (Pet Shop Boys remix)



Zo op het eerste gehoor lijkt de remix niks met het stuwende Britpop – genre van doen te hebben, maar je vergist je. Dit nummer betekende de doorbraak voor Blur in de lage landen. Deze plaat heb ik werkelijk grijs gedraaid in het clubcircuit destijds.



Dave A. Stewart - Heart of Stone




De song schiet als een soort korte film noir door je geestesoog.





O V E R I G E (N)



Dina Caroll - Perfect Year, Portishead - Sour Times - Jeff Buckley - Grace, FreakPower - Positive K - I got a man, Turn on, Tune in, Cop out, Janet - Any time, any place (R Kelly - remix), Aalyah - At your best (you are love), Brooklyn Funk Essentials - The creator has a masterplan, Incognito - Giving it up, e.v.a.

NB! De KX Radio Lijstenparade eindigt jammerlijk in 1995. De oorzaak zou liggen in Rob's teleurstelling over de muziek na 1994. Wat hier ook van zij: mijn interpretatie van de KX Lijstenparade stopt hier ook. Morgen etaleer ik nog even mijn favorieten van 2006, en vanaf volgende week begin ik op een nieuw radiostation met mijn eigen lijstenparade en tel ik terug van 2006 naar 1960. Tot dan!



2 comments:

Anonymous said...

schitterend! Ik vind het echt schitterende stukjes! En nu wel blijven bloggen hey? Kheb Jamiroquai nog steeds niet gezien jammer genoegg

Anonymous said...

Ik vond het ook jammer dat het stopte, hopelijk komt er een vervolg. grtjs